Till startsida
Webbkarta

Bilresandet måste minska för att dagens transporter ska bli hållbara

Nyhet: 2012-11-07

En sammanhållen EU-policy behövs för att de uppsatta hållbarhetsmålen inom transportsektorn skall uppnås. För att bli framgångsrik måste en sådan policy påverka medborgarnas attityder till och vilja att förändra sitt bilresande . Det säger Tommy Gärling, professor emeritus i psykologi vid Göteborgs universitet.

I ett kapitel i antologin ”Keep moving, towards sustainable mobility” visar han och medförfattaren Margareta Friman från Karlstads universitet hur frivillig minskning av bilresande är möjligt att åstadkomma. I andra kapitel framhålls att tekniska lösningar inte leder till ett hållbart transportsystem om inte även dagens bilresande minskar.

Antologin innehåller kapitel av världsledande transportforskare. Den presenterades i samband med en konferens i Rotterdam 11 oktober där också EU:s miljökommissionär Janez Potocnik deltog. Han menade att EU-länderna kan öka sin konkurrenskraft genom att ha tydligare hållbarhetsperspektiv i transportpolitiken och genom att skapa ett enhetligt europeiskt transportsystem.

- Svenska politiker verkar inte ha denna insikt, menar Tommy Gärling. Inte heller tycks de dela sina egna myndigheters bedömningar av vad som krävs inom transportsektorn för att målen skall uppnås. Han fortsätter:

- Budskapet från såväl de svenska myndigheterna som konferensen och antologin är att bilresandet måste minska från dagens nivåer. Inte att dagens nivåer kan bibehållas eller till och med öka, med motiveringen att bilbränslen blir renare. För att åstadkomma ett minskat bilresande krävs på lång sikt att samhället organiseras så att tillgängligheten till arbetsplatser, affärer, annan service och fritidsaktiviteter blir mindre beroende av bilanvändning. Det är en utveckling motsatt den sedan länge pågående. För att vrida utvecklingen mot hållbarhet behöver också investeringarna i kollektivresande bli större än i väginfrastruktur. Vidare krävs teknikneutrala åtgärder som styr utvecklingen mot hållbar teknik, i första hand av dagens bilar och bränslen men på längre sikt mot utvecklingen av nya koncept för hållbara privata transporter.

På kort sikt måste åtgärder vidtas som minskar bilresandet. Ytterligare ökad beskattning är ett politiskt medel. Det blir inte dyrare för bilanvändare om de har den avsedda effekten att minska bilresandet.

-Frivilligt minskat bilresande kan även åstadkommas om politiker och myndigheter samfällt signalerar att det är nödvändigt. Idag är det snarare motsatsen som signaleras. Vissa uppskattningar har gjorts att en reduktion på mellan 10 och 25% skulle kunna ske på frivillig väg. Det är då inte en fråga om att ställa bilen helt utan att använda den mindre – något som gynnar både den egna plånboken, hälsan och miljön.

Mer info
Fakta om antologin Keep moving, towards sustainable mobility
Kontakt:
Tommy Gärling, tommy.garling@psy.gu.se, tel: 031-786 1881, 0730 933 276
Lars-Olof Karlsson, kommunikatör; lars-olof.karlsson@gu.se, tel: 031-786 4841

AV:
031-786 4841

Till sidans topp