Till startsida
Webbkarta

Bättre resultat med samtalspedagogik på yrkesprogram

Nyhet: 2012-12-05

Skolan ska både lära ut kunskaper och fostra eleverna i demokratiska värden. Många anser att undervisning som främst bygger på samtal, eller ”deliberativ undervisning”, är effektivaste sättet att nå båda målen. En färsk avhandling från Göteborgs universitet visar att det finns stöd för ett sådant antagande, men kanske där det var som minst förväntat: bland elever på gymnasieskolans yrkesförberedande program.

Grundläggande för så kallad deliberativ undervisning är att elevers lärande och formande av demokratiska värden främst utvecklas om elever möter varandra i ordnade samtal där vars och ens synpunkt värderas lika. I början av 2000-talet var den här metoden inflytelserik. I Sverige propagerade såväl politiker som forskare för mer deliberativ undervisning. Idag är det dock en annan undervisningsform som dominerar debatten, katederundervisning. Det finns dock få empiriska studier som belägger huruvida deliberativ undervisning eller katederundervisning borde vara något att satsa på.

- De studier som finns på området har visat att deliberativ undervisning framförallt fungerar bland elever på studieförberedande program, säger Klas Andersson som skrivit avhandlingen.

- Men i motsats till tidigare studier visar mina resultat att de positiva effekterna för deliberativ undervisning främst finns bland elever på yrkesförberedande program, berättar Klas Andersson.

I studien har han gjort fältexperiment på kursen samhällskunskap A i tre olika gymnasieprogram och en vuxenutbildning. Parallella klasser har fått olika undervisning: deliberativ och icke deliberativ. Nio lärare och 274 elever deltagit i experimenten.

- Resultaten visar att det finns viss potential för deliberativ undervisning, men att effekterna inte är så entydiga som förespråkarna hävdar, säger Klas Andersson. När det finns effekter på elevernas kunskaper och demokratiska värden är de dock positiva, aldrig negativa.

 

Avhandlingens titel: Deliberativ undervisning – en empirisk studie
Avhandlingsförfattare: Klas Andersson Tel: 031-786 4673, 0704-240412 mejl: klas.andersson@pol.gu.se
Opponent: Prof Trond Solhaug, NTNU, Trondheim
Tid och plats för disputation: 7 december kl 13:15, hörsal Sappören, Sprängkullsgatan 25, Göteborg
Avhandlingen kan laddas ned på: http://hdl.handle.net/2077/30651

AV:
031-786 4841

Till sidans topp